Wydarzenia, inwestycje, ludzie - zapraszamy do lektury listopadowego wydania biuletynu.
W najnowszym numerze Marki.pl:
Wersja drukowana biuletynu jest już dostępna w ratuszu. Lada dzień pojawi się m.in. w MOK, CAF3, MCER, bibliotece i Wodociągu Mareckim.
Życzymy ciekawej lektury
Poszukujemy najlepszych kandydatów na dwa stanowiska:
W obu procesach rekrutacyjnych termin składania wymaganych dokumentów mija 18 listopada. Prosimy o zapoznanie się z kryteriami i wymaganiami. Zachęcamy do udziału w rekrutacji. Oferujemy pracę w ciekawym środowisku i dynamicznym zespole!
Inspektora lub Starszego Inspektora - Pełnomocnika ds. organizacji pozarządowych (NGO) w CAF3
Zapraszamy Państwa do udziału w naszym najnowszym naborze. Szukamy osoby na wolne stanowisko urzędnicze Inspektor lub Starszy Inspektor - Pełnomocnik ds. organizacji pozarządowych (NGO) w Wydziale Aktywności Lokalnej CAF3 w Urzędzie Miasta Marki.
Na dokumenty kandydatów czekamy do 24 października 2024 (czwartek) do godziny 16:00
Dokumenty można składać osobiście lub przesłać na adres: Kancelaria Urzędu Miasta Marki, Al. Marszałka J. Piłsudskiego 95, 05-270 Marki (Pokój nr 13). Dokumenty należy składać w zamkniętej kopercie, opatrzonej napisem: „Nabór na stanowisko: Inspektor/Starszy Inspektor w Wydziale Aktywności Lokalnej CAF3, Pełnomocnik ds. organizacji pozarządowych”.
Zapraszamy!
Szczegóły rekrutacji TUTAJ
Aplikuj na stanowisko Informatyk w Biurze Informatyki UM Marki
Zapraszamy Państwa do udziału w naszym najnowszym naborze. Szukamy osoby na stanowisko urzędnicze informatyk w Biurze Informatyki w Urzędzie Miasta Marki.
Na dokumenty kandydatów czekamy do 30 września 2024 roku (poniedziałek) do godziny 16:00.
Dokumenty można składać osobiście lub przesłać na adres: Kancelaria Urzędu Miasta Marki, Al. Marszałka J. Piłsudskiego 95, 05-270 Marki (Pokój nr 13). Dokumenty należy składać w zamkniętej kopercie, opatrzonej napisem: "nabór na stanowisko: Informatyk urzędu w Biurze Informatyki".
Zapraszamy!
1 lipca utraciły ważność karty wydane na podstawie PIT-u za rok 2022
Jeśli jeszcze nie posiadacie Mareckiej Karty Mieszkańca (MKM) lub nie przedłużyliście ważności karty przypominamy, że możecie ją wyrobić oraz przedłużyć jedynie w Centrum Aktywności Fabryczna 3, ul. Fabryczna 3. CAF3 jest czynne od poniedziałku do piątku od 8:00 do 20.00. W tych godzinach można (bez wcześniejszego umawiania się) wyrobić oraz przedłużyć MKM.
Aby to zrobić należy okazać:
Dlaczego to takie ważne?
Urząd Skarbowy 38,46% z Państwa podatku przesyła do miejsca, które wskazujecie w rocznym rozliczeniu PIT. Dzięki temu miasto może realizować swoje podstawowe zadania czy dodatkowe inwestycje.
Szczegóły znajdziecie na https://www.marki.pl/karta/
Jeśli prowadzisz swój biznes możesz bezpłatnie zostać partnerem programu Mareckiej Karty Mieszkańca. Wystarczy wypełnić wniosek https://www.marki.pl/karta/zostan
Dołączając do programu MKM zyskujesz promocję swojego biznesu:
W przypadku pytań prosimy o kontakt z CAF3 - email: [email protected] lub tel. 22 129 11 83
Zgłoś młodzież do konkursu dla zaangażowanych społecznie młodych mieszkańców naszego miasta.
Termin składania zgłoszeń upływa 25 lipca 2024 r. o godzinie 16:00, decyduje data wpływu zgłoszenia do Urzędu Miasta Marki.
Wręczenie Nagrody odbędzie się 1 września 2024 roku w Mareckim Centrum Edukacyjno-Rekreacyjnym. Dokładne miejsce i godzina zostaną podane laureatom konkursu.
Film Młodzieżowa Nagroda Burmistrza Miasta Marki 2024
Na wnioski czekamy tylko do 15 lipca !
Mieszkasz w Markach? Chcesz wymienić kopciucha i zyskać miejską dopłatę? Taką możliwość daje doroczny program naszego miasta, którego celem jest zmniejszanie niskiej emisji, powodującej wiele groźnych chorób.
Od 2018 roku, dzięki mareckiemu dofinansowaniu, wymieniono już 93 stare piece - kopciuchy, na które udzielono ponad 695 tys. zł dotacji z miejskiego budżetu - zaznacza Jacek Orych Burmistrz Miasta Marki.
Wnioski przyjmujemy od 1 kwietnia 2024 roku do 15 lipca 2024 roku.
Więcej informacji TUTAJ
Votum zaufania i absolutorium dla władz miasta
Wczoraj (26 czerwca) odbyła się sesja Rady Miasta, na której radni zajmowali się m.in. raportem o stanie gminy za 2023 r., sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2023 r. oraz uchwałą o absolutorium dla burmistrza za wykonanie ubiegłorocznego budżetu.
Ubiegły rok upłynął zarówno pod znakiem inwestycji jak i szukania finansowania na kolejne przedsięwzięcia, które zaczną wydawać owoc już w tym roku. A to wszystko realizowaliśmy w niełatwych warunkach finansowych. Warto przypomnieć, że na skutek zmian prawnych (przede wszystkim w PIT) dochody większości samorządów skurczyły się przy wysokiej inflacji – mówi Jacek Orych, burmistrz Marek.
Do najważniejszych ubiegłorocznych inwestycji należały m.in.:
Do najważniejszych dotacji, zdobytych w 2023 r., których efekty już niedługo zaczniemy widzieć, było uzyskanie:
Realizowaliśmy również sporo projektów społecznych dedykowanych różnym grupom mieszkańców, o różnej tematyce. Mogli z nich korzystać i najmłodsi, od dorośli, i seniorzy. Dziękuję wszystkim instytucjom i osobom, które te projekty przygotowały, realizowały, a także – zgodnie z hasłem #MarkiWłączsię w nich uczestniczyły – podkreśla Jacek Orych.
Na środowej sesji radni udzielili burmistrzowi zarówno wotum zaufania jak i absolutorium.
Dziękuję radnym za udzielenie votum zaufania i absolutorium. To przede wszystkim docenienie pracy tych osób, które każdego dnia działają na rzecz naszych mieszkańców. To również zobowiązanie do ciężkiej i wytrwałej pracy w kolejnych latach – mówi Jacek Orych.
I dodaje:
Cieszy, że za przyjęciem absolutorium głosowali wszyscy radni. Liczę, że jest to zapowiedź dobrej współpracy w kolejnych miesiącach na rzecz naszych mieszkańców – mówi Jacek Orych.
Zgłoś młodzież do konkursu dla zaangażowanych społecznie młodych mieszkańców naszego miasta
To już druga edycja Młodzieżowej Nagrody Burmistrza Miasta Marki. Przypomnijmy, iż w zeszłym roku zostało zgłoszonych, aż 9 kandydatów.
W tym roku zachęcamy również do wyszukania i nominowania młodych osób mieszkających w naszym mieście zaangażowanych społecznie, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej czy też w ochronę klimatu i zwierząt.
Więcej informacji na temat Młodzieżowej Nagrody Burmistrza Miasta Marki 2024 TUTAJ
Zapraszamy do lektury
W wydawnictwie znajdą Państwo dane jednostek nieodpłatnego poradnictwa uporządkowane według tematyki poradnictwa, w tym jednostek publicznych i jednostek niepublicznych. Dane obejmują informacje o zakresie poradnictwa, kryteriach dostępu do usługi, nazwie jednostek, adresach i danych kontaktowych, w tym stronach internetowych i numerach telefonów, dniach i godzinach działalności oraz kryteria dostępu do usługi.
Lista zawiera także wykaz krajowych infolinii tematycznych i innych form porad świadczonych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej jako form poradnictwa również łatwo dostępnego dla mieszkańców powiatu.
Kompleksowe kompendium wiedzy o Markach
Ilu mieliśmy w 2023 r. mieszkańców? Jakie inwestycje zrealizowaliśmy? Ile uchwał przyjęła Rada Miasta? Jak poszły egzaminy mareckim uczniom? Ile wody dostarczyliśmy do gospodarstw domowych? Ile książek wypożyczono z mareckiej biblioteki? Jakie wydarzenia kulturalne odbyły się w Markach? Ile tysięcy ton odpadów odebraliśmy? Takich pytań z różnych dziedzin można zadać setki i… znaleźć na nie odpowiedź. Przynosi je raport o stanie gminy (pobierz).
To podsumowanie najważniejszych wydarzeń i zmian, do jakich doszło w ubiegłym roku w naszym mieście. To również kompleksowe kompendium wiedzy o tym, co naszej lokalnej wspólnocie udało się zrealizować na różnych płaszczyznach m.in.: inwestycyjnej, społecznej, oświatowej i kulturalnej – mówi burmistrz Jacek Orych.
Przygotowanie takiego raportu jest ustawowym obowiązkiem. Chcemy jednak, by była to maksymalnie przyjazna publikacja dla mieszkańca.
Dlatego można ją przestudiować w formule strony internetowej, umożliwiającej szybszą i lepszą nawigację – mówi Anna Marchlik, sekretarz miasta.
Nad raportem o stanie gminy pochyli się również Rada Miasta Marki. Rozpatrzy go podczas sesji absolutoryjnej. Jej termin ustalony zostanie przez Przewodniczącą Rady Miasta Marki.
W sesji również mogą wziąć udział mieszkańcy. Osoba, która zechciałaby zabrać głos w debacie, składa do Przewodniczącej Rady Miasta Marki pisemne zgłoszenie (formularz w załączniku), które musi być poparte co najmniej 50 podpisami. Zgłoszenie trzeba złożyć w Urzędzie Miasta Marki w Biurze Rady Miasta, al. Marsz. J. Piłsudskiego 95, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być przedstawiony raport o stanie gminy. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15 (decyduje termin złożenia zgłoszenia).
Otrzymujemy zgłoszenia o nieprawidłowym wystawianiu odpadów
W związku z realizowaną wiosenną zbiórką odpadów wielkogabarytowych nadal otrzymujemy zgłoszenia od operatora gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi o wystawianiu nieodpowiednich odpadów. Nie wszystkie duże odpady to odpady wielkogabarytowe.
Przypominamy, że w ramach zbiórki, wyłącznie ze zgłoszonych wcześniej posesji, odbierane są:
Gmina nie odbiera w ramach zbiórki sprzed posesji:
W przypadku posiadania np. zużytych opon lub odpadów budowlanych i remontowych należy je dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych PSZOK przy ul. Dużej (za siedzibą OSP Marki).
PSZOK czynny jest od poniedziałku do soboty w godzinach 11:00 - 19:00. Przed udaniem się do PSZOK zachęcamy do zapoznania się z Regulaminem PSZOK.
Postanowienie Komisarza Wyborczego w Warszawie III z dnia 16 kwietnia 2024 roku
Na podstawie art. 20 ust. 2 i art. 29a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 roku poz. 40) Komisarz Wyborczy w Warszawie III zwołuję I sesję Rady Miasta Marki na dzień 6 maja 2024 roku o godzinie 14:00 z następującym porządkiem obrad:
1. Otwarcie sesji przez radnego seniora i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Złożenie ślubowania przez nowo wybranych Radnych Miasta Marki.
3. Złożenie ślubowania przez nowo wybranego Burmistrza Miasta Marki.
4. Wybór komisji skrutacyjnej.
5. Wybór Przewodniczącego Rady Miasta Marki.
6. Ustalenie liczby Wiceprzewodniczących Rady Miasta Marki oraz wybór Wiceprzewodniczącego (Wiceprzewodniczących) Rady Miasta Marki.
7.Wybór przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji Rewizyjnej.
8. Wybór członków Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
9. Sprawy różne.
10. Zakończenie obrad.
Sesja odbędzie się w dniu 6 maja 2024 r., o godz. 14.00 w Mareckim Ośrodku Kultury im. Tadeusza Lużyńskiego w Markach, przy ul. Fabrycznej 2. Dla osób przyjeżdżających samochodem na sesję dostępny będzie parking na terenie Bazaru Miejskiego przy ul. Paderewskiego (mapka w załączniku).
Poznaj radnych kadencji 2024-2029
Znamy skład nowej rady miasta w Markach. Zasiądzie w niej 21 osób. Według informacji zamieszczonej na stronie Państwowej Komisji Wyborczej, ośmiu przedstawicieli ma w niej KWW Burmistrza Jacka Orycha. Do rady weszli: Anna Chojecka, Grzegorz Chwiłoc-Fiłoc, Jarosław Jaździk, Agnieszka Lużyńska, Jacek Orych, Dariusz Pietrucha, Paweł Pniewski, Andrzej Nadolski.
Pięciu przedstawicieli ma KWW Koalicja Obywatelska. Są to: Jacek Łukasiak, Jarosław Ratajczyk, Magdalena Leszczyńska, Dariusz Czepurko oraz Marzena Wieczorek-Starczewska.
Czterech reprezentantów ma Prawo i Sprawiedliwość. Są to: Janusz Jaworski, Daniel Kurek, Andrzej Rostek i Anna Woźniak.
Podobną liczbą radnych dysponuje w nowej radzie KWW Tomasza Paciorka (Karol Banaś, Tomasz Paciorek, Mikołaj Szczepanowski, Jacek Domaszczyński).
Pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady Miasta Marki odbędzie się najwcześniej w pierwszym tygodniu maja. Kadencja obecnych radnych kończy się 30 kwietnia, więc komisarze wyborczy powinni zwołać pierwsze posiedzenia nowych rad i sejmików w ciągu 7 dni po tym terminie.
Filia PPP Wołomin znajduje się w Markach przy ul. Zajączka 26
Wczoraj, 2 kwietnia Jacek Orych, burmistrz naszego miasta, wspólnie z Adamem Lubiakiem, starostą wołomińskim, Hanną Skrzypczak, naczelnikiem Wydziału Edukacji i Kultury Starostwa Powiatowego w Wołominie i Anną Marchlik, sekretarzem Miasta Marki, otworzyli filię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nowy punkt na mapie powiatu wołomińskiego powstał przy ulicy Generała Józefa Zajączka 26 w Markach jest na wskroś nowoczesny, zarówno w rozwiązaniach projektowych, wystroju wnętrz jak i wyposażeniu pracowni.
To obiekt przeznaczony dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, które potrzebują wsparcia dobrych fachowców i przyjaznego miejsca. Budynek, w którym mieści się poradnia, został wyposażony nie tylko w sposób przyjazny dla dzieci, ale też w najnowszy sprzęt terapeutyczny - mówi Jacek Orych, burmistrz Marek.
Utworzenie poradni to odpowiedź na potrzeby mieszkańców. Z ankiet, które realizował marecki ratusz przy okazji opracowywania strategii zdrowotnej, wynika, że ponad 38 proc. mieszkańców oczekuje poprawy dostępności usług z zakresu wsparcia psychologicznego.
Ustaliliśmy ze starostą wołomińskiemu Adamem Lubiakiem, że ruszy ona na początku kwietnia 2024 r i słowa dotrzymaliśmy – dodaje burmistrz Jacek Orych.
Samorząd marecki znalazł budynek odpowiadający wymogom dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Ten został wyremontowany, a pomieszczenia zaadoptowane na potrzeby poradni – informuje sekretarz miasta Marki, Anna Marchlik.
W nowoczesnej placówce znajduje się 5 gabinetów specjalistycznych, które służyć będą dzieciom, młodzieży, a także ich opiekunom i wychowawcom. Pozwolą też na zwiększenie ilości zajęć grupowych, zarówno terapeutycznych, jak i psychoedukacyjnych. Pozyskanie nowych etatów specjalistów pozwoli dodatkowo skrócić okres oczekiwania na wizytę. Dotychczas mieszkańcy Marek korzystali z filii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zielonce.
Ta inwestycja to odpowiedź na wyzwania, przed jakimi dziś stajemy. Coraz więcej dzieci wymaga wsparcia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, coraz więcej diagnozowanych jest problemów. Najważniejsze w tej inwestycji jest jednak to, że dzięki wykwalifikowanej kadrze będziemy mogli nieść pomoc młodym ludziom. Składam gorące podziękowania na ręce starosty Adama Lubiaka, wszystkich zaangażowanych w ten proces radnych (gminnych i powiatowych) oraz urzędników obu szczebli samorządu – mówi Jacek Orych.
Ważna informacja:
Zapisy do filii poradni w Markach można realizować za pośrednictwem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wołominie, ul. Legionów 85
tel. 22 546 81 84 tel./fax: 22 776 27 85
E-mail: [email protected]
Duża inwestycja drogowa wchodzi w fazę realizacji
Jest już zatwierdzona organizacja ruchu, więc mogliśmy dzisiaj (26 marca) wprowadzić wykonawcę na ulicę Wilczą. A to oznacza, że zaraz po Świętach Wielkanocnych rozpoczną się prace związane z przebudową tej arterii na odcinku od Sokolej do Sowińskiego. Przetarg na wykonanie robót wygrała firma Margot Expert z Warszawy.
W pierwszym etapie będą wykonywane roboty podziemne związane z wykonaniem kanalizacji deszczowej – zaznacza Dariusz Pietrucha, zastępca burmistrza Marek.
Jak docelowo będzie wyglądać Wilcza? Po stronie numerów parzystych ułożymy chodnik, po stronie numerów nieparzystych – drogę rowerową. Pomiędzy nimi pojawi się nawierzchnia asfaltowa, oczywiście z odwodnieniem. Całość zostanie oświetlona latarniami LED. Przy okazji robót w Wilczej sąsiednia ulica Żbika otrzyma nawierzchnię asfaltową.
Z góry przepraszamy za utrudnienia w ruchu, które siłą rzeczy pojawią się trakcie realizacji robót – dodaje Dariusz Pietrucha.
Inwestycja została dofinansowana przez samorząd województwa mazowieckiego.
Z tego źródła wpłyną do nas 4 mln zł. Dotacja pokryje mniej więcej około 40 proc. kosztów robót. Dziękujemy za ten solidny zastrzyk! – mówi burmistrz Jacek Orych.
Więcej o inwestycjach, które zostały już zrealizowane i odebrane, przeczytasz na stronie internetowej
Ludzie, wydarzenia, inwestycje - czyli co słychać w Markach!
W najnowszym numerze naszego biuletynu przeczytacie Państwo:
Znajdziecie także:
Rozpoczynamy również dystrybucję papierowej wersji biuletynu. Znajdziecie go w naszym ratuszu, niedługo również w bibliotekach, MOK, MCER, OPS i CAF3.
Dziś mija termin pierwszej raty podatku od nieruchomości. Dziękujemy za terminowe uregulowanie płatności
15 marca przypada termin płatności pierwszej raty podatku od nieruchomości od osób fizycznych. W tym roku z tego tytułu do naszego miejskiego budżetu wpłynie 30,4 mln zł. To prawie 10,4 proc. naszych dochodów w tym roku. Dziękujemy za terminową wpłatę!
Dzięki temu możemy finansować m.in. edukację przedszkolną i szkolną, utrzymywać pierwszą, tańszą strefę biletową komunikacji miejskiej oraz realizować część inwestycji.
Do każdej decyzji podatkowej jest dołączony numer konta bankowego. To na ten numer trzeba wpłacić należności. Można to m.in. zrobić przy pomocy karty płatniczej w Wydziale Podatków i Opłat (Lisa-Kuli 3a). Serdecznie dziękujemy za terminowe wpłaty!
Niezmiennie, gdy wysokość podatku przekracza kwotę 100 zł płatny jest on w czterech ratach, zawsze do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada – wyjątkiem jest podatek od środków transportowych, który należy uiścić do 15 lutego (pierwsza rata) i do 15 września (druga rata). Jeśli termin płatności przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, podatek należy wpłacić najpóźniej w dniu następnym.
W linku więcej informacji dotyczących podatku od nieruchomości
Ogłoszenie listy kandydatów do Młodzieżowej Rady Miasta Marki
33 kandydatów do Młodzieżowej Rady Miasta Marki. Nie wątpiliśmy w zaangażowanie naszej młodzieży, która chce z nami zmieniać Marki na lepsze.
Pełna lista kandydatów na których będzie można głosować już 18 marca br. dostępna jest na TUTAJ.
Więcej na temat Wyborów Młodzieżowej Rady Miasta Marki znajdziesz TUTAJ
7 kwietnia odbędą się wybory samorządowe. Będą one dedykowane dorosłym mieszkańcom Marek. Wcześniej odbędą się inne wybory – wyłącznie dla osób poniżej 18 roku życia. 18 marca młode pokolenia naszych mieszkańców wybierze Młodzieżową Radę Miasta (MRMM).
Chcemy, by głos i opinie młodych ludzi były lepiej słyszalne i wdrażane w życie. Dlatego zapraszam młodych ludzi do udziału w zbliżających się wyborach do MRMM. Bądźcie reprezentacją młodych ludzi, sypcie pomysłami, inspirujcie nas swoimi inicjatywami. Temu właśnie ma służyć MRMM, która – cytując słynną piosenkę – dozwolona będzie dla osób do lat 18 – mówi burmistrz Jacek Orych.
Świetną ilustracją aktywności młodych ludzi jest… Marecki Budżet Obywatelski. W 2022 r. skrzyknęli się, by – zgłosić wniosek do MBO. Chcieli w ten sposób ściągnąć do Marek rapera Kubańczyka. I osiągnęli sukces, wygrywając głosowanie. Ubiegłoroczny koncert Kubańczyka w Parku Briggsów przyciągnął mnóstwo młodych ludzi. To pokazuje, że warto być aktywnym.
Droga Młodzieży! Do 25 lutego czekamy na Wasze kandydatury. Spośród nich 18 marca sami będziecie wybierać członków MRMM. Mogą to być nie tylko uczniowie mareckich szkół , ale również ci, którzy mieszkają w Markach, lecz uczą się w innych miastach. Najważniejsze, żebyście mieli głowy pełne pomysłów – mówi burmistrz Jacek Orych.
Przygotowania do uruchomienia rozpoczęły się w ubiegłym roku. Nasz samorząd uzyskał dotację od samorządu Mazowsza w ramach programu „Mazowsze dla Młodzieży”. W październiku Rada Miasta Marki uchwaliła statutu MRMM. W grudniu odbyły się spotkania informacyjne dla młodzieży w szkołach oraz szkolenia dla opiekunów MRMM.
- Uruchomiliśmy specjalnie dedykowaną stronę internetową marki.mlodziezowa-rada.org, gdzie znajdziecie potrzebne informacje. Udzielimy ich również w Centrum Aktywności Fabryczna 3, telefonicznie (22 129 11 83) oraz e-mailowo ([email protected]) – opowiada Monika Banaszek, naczelnik Wydziału Aktywności Lokalnej.
1. Młodzieżowa Rada Miasta Marki jest organem samorządnym reprezentującym uczącą się w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych młodzież zamieszkałą na terenie Miasta Marki.
2. Rada liczy nie mniej niż 13 i nie więcej niż 17 Młodzieżowych Radnych.
3. Wybranym do Rady może być mieszkaniec Miasta, który w dniu wyborów jest uczniem, a nie ma ukończonych 18 lat.
4. Kadencja Rady trwa 2 lata, licząc od dnia ogłoszenia wyników wyborów
5. Zadania Rady:
6. Okręgi wyborcze:
A w nim:
Pobierz wersję elektroniczną
Rozpoczynamy również dystrybucję papierowej wersji biuletynu. Znajdziecie go w naszym ratuszu i MOK, niedługo również w bibliotekach, MCER, OPS, CAF3.
Jak je wypełnić? Jak uniknąć błędów? Garść porad dla mieszkańców!
Od 1 stycznia do 26 lutego 2024 roku będziemy składać deklaracje odpadowe na 2024 r. To na ich podstawie będziemy wnosić opłaty za wywóz oraz zagospodarowanie śmieci w przyszłym roku. Dobra wiadomość jest taka, że w porównaniu z 2023 r. w systemie składania deklaracji niewiele się zmienia!
1. Deklaracje odpadowe składają właściciele nieruchomości jednorodzinnych (wzory DOK-1 lub DOK-1R), a w przypadku zabudowy wielorodzinnej – jej zarządca, wspólnota lub spółdzielnia (DOK-2 lub DOK-2R).
2. Podstawą do obliczenia stawki na 2024 r. i wypełnienia deklaracji są informacje o zużyciu wody znajdujące się na fakturach Wodociągu Mareckiego lub w specjalnej informacji/wykazie dołączanej do grudniowej faktury. Zachęcamy do korzystania z Internetowego Biura Obsługi Wodociągu Mareckiego (ibo.wodociagmarecki.pl). Jego abonenci znajdą tam potrzebne informacje.
3. Większość z nas obliczy wysokość opłaty w oparciu o średnie zużycie wody w trzech, następujących po sobie okresach rozliczeniowych (uwaga – nie może w nich być okresu z zerowym zużyciem).
4. Warto skorzystać z wygodnych narzędzi. Na stronie internetowej czyste.marki.pl znajdują się cztery elektronicznie, intuicyjne formularze, które będzie można wypełnić, a następnie wydrukować, podpisać i wysłać. Do dyspozycji jest też kalkulator odpadowy, który w prosty sposób pomoże obliczyć wysokość opłaty.
5. Kolejny rok (mimo inflacji) utrzymujemy tę samą stawkę opłaty za odpady – wynosi ona 11,22 zł za m. sześc. zużytej wody. Mamy też górną wysokość opłaty za odpady w systemie od zużycia wody – obecnie wynosi ona 175,48 zł. Warto też wiedzieć, że w żadnym innym systemie opłat za śmieci (od osoby, od metrażu, od lokalu) nie ma takiego „bezpiecznika”.
6. Opłaty mogą być niższe o 2,12 proc. Na taki bonus mogą liczyć mieszkańcy domów jednorodzinnych, którzy kompostują bioodpady w przydomowych kompostownikach.
7. Osoby, które nie mogą rozliczyć się w oparciu o wodę (brak wodomierza, brak trzech okresów rozliczeniowych, brak urządzenia pomiarowego dla własnego ujęcia wody), rozliczają się w oparciu o ryczałt, obliczany jako iloczyn liczby mieszkańców, średniego zużycia (3 m. sześc.) i stawki opłaty (11,22 zł).
8. Deklarację możemy złożyć zarówno papierowo jak i elektronicznie. W formie tradycyjnej przyjmujemy je w Wydziale Podatków i Opłat Urzędu Miasta Marki przy ul. Lisa Kuli 3A oraz w kancelarii Urzędu Miasta (al. Marsz. J. Piłsudskiego 95). Można to również zrobić poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Urzędu Miasta Marki, znajdującą się na platformie ePUAP. Nie wysyłamy deklaracji na e-maila.
9. Wszystkie niezbędne druki znajdują się na stronie marki.miasto.plus, strona umożliwia również ich składanie przez ePUAP.
10. Nie zapomnijmy o dołączeniu do deklaracji odpadowej faktur Wodociągu Mareckiego lub informacji/wykazu o okresie i zużyciu wody za 2023 r. Na tej ostatniej prosimy o zaznaczenie, jaki okres stanowi bazę do obliczenia Państwa opłaty.
Szanujemy Państwa czas i nie chcemy Państwa wzywać do poprawiania złożonych deklaracji. Dlatego przygotowaliśmy kilka podpowiedzi.
1. Prosimy wpisać właściwą datę obowiązywania deklaracji. Jest to 1 stycznia 2024 r., a nie data jej złożenia.
2. Przy wyborze powodu złożenia deklaracji prosimy o zaznaczenie „pierwsza deklaracja”, a nie „wygaśnięcie deklaracji”.
3. Pamiętajmy, że podpis pod deklaracją muszą złożyć wszyscy współwłaściciele nieruchomości, a nie tylko jeden ze współwłaścicieli.
4. Pamiętajmy, że do obliczenia wysokości stawki liczy się zużycie wody wyłącznie z 2023 r. Okresy zahaczające o koniec 2022 lub początek 2024 r. nie mogą być brane pod uwagę
5. Przy składaniu deklaracji odpadowej dołączmy faktury za wybrany okres lub informację/wykaz o okresie i zużyciu wody za 2023 r. Prosimy o pisemne zaznaczenie wybranego okresu i podpis np. „Wybieram okres od 24 stycznia do 21 kwietnia 2023 r. Jan Marecki”.
6. Składając deklarację ryczałtową DOK-1R pamiętajmy o dołączeniu załącznika (oświadczenie OSW-WOD) wyjaśniającego dlaczego taka forma rozliczenia została użyta.
Pozyskaliśmy w ramach projektu środki w wysokości 850 tys. zł.
Projekt jest realizowany w ramach FUNDUSZY EUROPEJSKICH NA ROZWÓJ CYFROWY 2021-2027 (FERC) Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe, Działanie 2.2. – Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.
Celem projektu jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji jednostek samorządu terytorialnego (JST) poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych.
Realizacja projektu poprzez wsparcie grantowe jednostek samorządowych, przyczyni się do:
W ramach projektu JST Miasto Marki otrzymało dofinansowanie w formie grantu w maksymalnej wysokości 850 tys. zł. co stanowi 89% wydatków ogólnych przeznaczonych na ten cel (955 tys. złotych) - informuje Anna Marchlik, Sekretarz Miasta Marki.
Pozwoli to m. in na:
To kolejna dobra wiadomość, jaka w ostatnich miesiącach dotarła do naszego miasta. W ubiegłym roku informowaliśmy m.in. o zdobyciu 13 mln zł dotacji na przebudowę dróg gruntowych na asfaltowe, 3 mln zł na budowę i modernizację placu zabaw oraz 3,8 mln zł na modernizację oświetlenia ulicznego - dodaje Jacek Orych, Burmistrz Miasta Marki.
Koniec ze składaniem papierowych wniosków
Już od stycznia 2024 r. weszły w życie zmiany w dowodach osobistych. Nie trzeba wypełniać papierowych formularzy, aby złożyć wniosek o wydanie dokumentu. Można go składać w formie cyfrowej i podpisać na specjalnie do tego przeznaczonym urządzeniu, tzw. signature pad.
W praktyce oznacza to m.in., że wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć przedkładając jedno zdjęcie, oraz dotychczasowy dowód osobisty lub paszport (bez papierowego wniosku).
Wniosek o dokument od stycznia br. można złożyć online. Zostanie zatwierdzony naszym podpisem elektronicznym. Jeśli składasz wniosek przez internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).
Inaczej wygląda także procedura unieważnienia dowodu osobistego. Dotąd tracił on ważność, gdy został fizycznie uszkodzony. Chodzi o zdjęcie i znak holograficzny. Po zmianie przepisów gminy mają obowiązek unieważnić go w Rejestrze Dowodów Osobistych, poprzez umieszczenie w nim daty i przyczyny unieważnienia dowodu.
Nowe dowody osobiste zawierają odciski palców oraz podpis posiadacza takiego dokumentu tożsamości. Dzięki temu dowody osobiste są bardziej bezpieczne.
Okres ważności nowych dowodów osobistych:
Ważne informacje:
Odciski palców są w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Nie pobiera się ich od:
Wszelkie informacje, w tym jak korzystać z e-dowodu, znajdziecie TUTAJ